RT hulp bij Lezen
Wil het lezen maar niet lukken, ondanks alle inspanningen en het vele oefenen?
Misschien herken je de volgende dingen bij je kind:
- Letters niet vlot herkennen.
- Woorden wel kunnen hakken (b/oo/m), maar niet kunnen plakken (boom).
- Letters overslaan bij het lezen: “markt” wordt “mart”.
- Letters of klanken verwarren: b – d – p / eu – ui – oe.
- Langzaam, spellend blijven lezen.
- Snel, radend lezen en veel fouten maken.
- Moeite om op de juiste regel te blijven lezen.
- Lezen niet (meer) leuk vinden.
- Niet begrijpen wat hij/zij leest.
Van stress naar een fijne leesles
Zou je ook graag willen dat je kind:
- Een sterke basis heeft om op terug te kunnen vallen en groei laat zien in zijn/haar leesontwikkeling?
- Grip krijgt op de leesvaardigheden, weet hoe hij/zij een tekst moet aanpakken en begrijpt wat er gelezen wordt?
- Zelfverzekerder is tijdens de leesles en plezier beleeft aan lezen?
Remedial Teaching kan zowel voor Technisch als Begrijpend lezen worden ingezet. Ook bij (een vermoeden van) dyslexie.
Om te kunnen leren lezen moet het fundament heel sterk zijn.
De visuele en auditieve vaardigheden zijn een hele belangrijke voorwaarde om tot leren lezen te komen. Een kind dat bijvoorbeeld geen goede oogsprongen kan maken, leest vaak op de verkeerde regel verder, herhaalt woorden of blijft maar spellend lezen. Ook moet je kind de leesvoorwaarden beheersen, zoals: woorden nazeggen, verschillen kunnen horen en zien, kunnen hakken èn plakken. Daarbij zijn reflexintegratie, een voldoende ontwikkelde richtingsontwikkeling, samenwerking van beide hersenhelften en voldoende vormbesef noodzakelijk.
Goede leesbegeleiding bestaat dus niet alleen uit het oefenen van woordrijtjes en het flitsen van letters en woorden.
Leren lezen doe je met je hele lijf! Ook de bevordering van het leesplezier door kinderen kennis te laten maken met de rijke fantasiewereld van boeken, daagt hen uit om goede en geïnteresseerde lezers te worden.
Na observatie en onderzoek werk ik vanuit een psychomotorische visie gericht aan de leesproblemen van je kind, afgestemd op wat hij/zij nodig heeft. Dit betekent dat ik gebruik maak van de zintuigen en motoriek om de basisvaardigheden te versterken en het probleem bij de wortel aan te pakken. Zo krijgt je kind weer vertrouwen in zijn leesproces en neemt het plezier in lezen toe.
Remedial Teaching gaat uit van wat een kind wèl kan en bouwt daar stapje voor stapje op verder.
Dat geeft het kind zelfvertrouwen en helpt het weer op weg.
Je kind begrijpt de leerstof en kan deze toepassen.
Je kind weet op welke manier hij het beste leert en doet weer succeservaringen op.
Je kind kan zelf de regie weer pakken over zijn eigen leerweg, omdat hiaten zijn gevuld.
‘Ik ben je heel erg dankbaar voor je leeshulp in het afgelopen half jaar, superfijn! De kinderen vonden het leuk, ik liet ze met alle vertrouwen met je meegaan, je was betrokken en ik wil je daarom bedanken voor je inzet!’
‘
Lees hier meer over:
De werkwijze bij Remedial Teaching
Na een intakegesprek, volgt een afstemmingsgesprek met de leerkracht en eventueel nader onderzoek tijdens het starttraject. Daarna wordt een handelingsplan en samenwerkingsovereenkomst opgesteld, waarna de RT-lessen kunnen starten. De voortgang bespreken we regelmatig tijdens
een evaluatiemoment.
Hier kun je meer lezen over de werkwijze van RT praktijk FoRTe.
Tarieven Remedial Teaching
Hier vind je de tarieven voor Remedial Teaching.
Dyslexiebegeleiding Lezen
Wist je dat:
• Ca. 5% van de kinderen daadwerkelijk dyslexie heeft?
• Dyslexie erfelijk is?
• Dyslexie een stoornis in de hersenen is, die niets te maken heeft met het intelligentieniveau?
• Het ook heel goed zou kunnen dat er een verborgen visueel probleem aanwezig is, waardoor het lezen moeizaam verloopt?
Dyslexie komt voor op het gebied van lezen, spelling of allebei en kan kinderen erg belemmeren in de ontwikkeling. Op school komt er daardoor niet goed uit wat ze daadwerkelijk kunnen.
Scholen werken met een dyslexie-protocol. Dit betekent dat er bij leesproblemen eerst 2 x 10 weken extra leesbegeleiding moet worden gegeven o.b.v. een Handelingsplan, voordat een kind in aanmerking komt voor een voor dyslexieonderzoek. Deze extra ondersteuning, passend bij de onderwijsbehoeften, kan RT praktijk FoRTe in overleg met de school bieden.
Kinderen waarbij een orthopedagoog o.b.v. onderzoek heeft vastgesteld dat er sprake is van ernstige dyslexie, komen in aanmerking voor vergoede dyslexiezorg door een dyslexiebehandelaar via de gemeente. Dit is veelal een orthopedagoog of psycholoog.
Kinderen die te “goed” scoren op de leestoetsen op school, of slechts in lichte mate dyslexie hebben, komen helaas niet in aanmerking voor vergoede dyslexiezorg. Toch hebben deze kinderen alsnog hulp nodig om lezen en/of spelling goed onder de knie te krijgen. Daarvoor is Remedial Teaching uitermate geschikt en kun je dus bij RT praktijk FoRTe terecht.
Als Remedial Teacher werk met lees- en spellingmethoden die ingezet kunnen worden bij alle kinderen met taal/leesproblemen of (een vermoeden van) dyslexie. Daarnaast sluit ik zoveel mogelijk aan bij de leesmethode die op de school van het kind gebruikt wordt. Maar ik kijk ook welke bouwstenen in het fundament nog aandacht verdienen en ga op zoek naar de juiste leeringang.
Begrijpend lezen
Aan deze tekst wordt gewerkt.
RT hulp bij Rekenen – RT hulp bij Schrijven – RT hulp bij Spelling
Wanneer je op een andere manier naar leesproblemen durft te kijken, zie je de vele mogelijkheden die er zijn om de leesontwikkeling te stimuleren.
Benieuwd naar de mogelijkheden?
Of wil je advies? Zowel ouders als scholen nodig ik van harte uit vrijblijvend contact op te nemen om kennis te maken. We bespreken de situatie en ik laat je weten of en op welke manier ik je kind zou kunnen helpen.
Neem contact met mij op
- Het kennismakingsgesprek duurt ongeveer 15 minuten
- Ik bel of mail binnen 2 werkdagen terug
- Heb je binnen 2 werkdagen geen reactie: check dan je spam of bel mij!